מרכז הלמידה באתר ערוץ בייבי

מרכז הלמידה באתר ערוץ בייבי מספק לכם ולילדיכם חוויה משותפת של למידה אינטראקטיבית ומשעשעת במגוון נושאים - מחשיבה מתמטית, דרך הכרות עם העולם שמסביבם, ועד מוסיקה.
בכל נושא במרכז הלמידה תפגשו את אחת הדמויות הפופולאריות של ערוץ בייבי, אשר תנחה את הפעילויות הלימודיות בו ואף תשתתף בהן.
הסביבה הלימודית מעוצבת כעולם תוכן עשיר, אשר מרכיביו מובילים לפעילויות ולתכנים לימודיים.
התכנים והמיומנויות המובאים בפעילויות מותאמים לשלבים ההתפתחותיים של פעוטות בגילאים 4-2 שנים, וגובשו על-ידי מומחים לפיתוח תכניות לימודים מתוקשבות, ובשיתוף יועצים מתחום התפתחות הילד ומתחומי התוכן השונים.
חשוב להדגיש כי עולמות התוכן בנויים באופן מודולארי, ולכן סדר הלמידה של הילדים אינו מובנה על-פי השלבים ההתפתחותיים אלא נתון לבחירת ההורה והילד.


הרפתקת המספרים עם צ'ארלי

מתמטיקה היא שפה ודרך חשיבה המשמשת אותנו בחיינו כמעט בכל תחום - בקניות, בעבודה, בבישול ועוד. ה"אותיות" מהן מורכבת שפה זו הם המספרים, שהם סמלים גרפיים המייצגים כמות (לדוגמה: כמות של כדורים) או מידות (גובה של עץ, משקל, גיל, אורך וכו') וכן הסמלים המתמטיים השונים, המייצגים פעולות מתמטיות כמו חיבור וחיסור.

מחקרים אחרונים טוענים שיכולותיהם המתמטיות של ילדים צעירים גבוהות ממה שהיה מקובל לחשוב בעבר. כמה מהמחקרים טוענים כי תינוקות יכולים למנות ללא שימוש במילות מספר ואפילו לבצע חישובים פשוטים. ככל הנראה, תינוקות עושים זאת מבלי להבין את משמעות המספר,  אך ידוע היום כי בגילאים שבין 18 חודשים ל-3 וחצי שנים ילדים מפתחים הבנה בסיסית של הרעיונות העיקריים של מושג המספר. 

תינוקות לפני גיל שנה מבחינים בין פריט אחד לשני פריטים ובין שני פריטים לשלושה פריטים. הם גם מבחינים בשינויים שמתרחשים בקבוצה של שניים או שלושה פריטים כאשר מוסיפים לה פריטים או מפחיתים ממנה.

לקראת גיל שנתיים ילדים מתחילים למנות כמויות קטנות. מיומנות זו מובילה להבנת ההתאמה החד-חד ערכית בין שם המספר לבין הפריט שנמנה - כלומר, התאמה של שם מספר אחד לפריט אחד. הם מבינים כי המספר האחרון במנייה מייצג את הכמות הכוללת של הפריטים וכי אין משמעות לסדר המניה או לסוג הפריטים. לדוגמה, בקבוצה המכילה כדור, קובייה ובובה יש 3 פריטים, וכך גם בקבוצה המכילה 3 כדורים. אין חשיבות לסדר בו נמנה את הפריטים וניתן לקבוע בכל פעם פריט אחר בו נתחיל את המניה, אך חשוב כי נמנה כל פריט רק פעם אחת.

לפני הגיעם לבית הספר מפתחים ילדים רבים יכולות וידע מתמטי לא פורמלי המפתיע במורכבותו ובתחכומו ומשתמשים ברעיונות מתמטיים בחיי היום.

 עיסוק מהנה בחשיבה מתמטית, במספרים ובכמויות כבר בגיל הרך הוכח כחשוב לפיתוח גישה חיובית כלפי מקצוע המתמטיקה בגילאי בית הספר, מקצוע אשר רבים מהילדים נרתעים מפניו ומתקשים בו.

המשחקים שבמרכז הלמידה באתר BabyTV  עוסקים במספרים 1-10. במשחקים נחשפים הילדים לרצף המספרים ולמושג המספר כמבטא כמות של פריטים בקבוצה, מכירים קבוצות של פריטים בכמויות שונות ומונים אותם.

 הרפתקת המספרים עם צ'ארלי - העולם

תקציר:  למספר אחת יש סוס אחד, למספר שתיים – שני דרקונים. ומה יש למספרים האחרים? בואו לפגוש את המספרים ולשחק אתם. חפשו במסך גם קישורים, אשר יובילו אתכם למשחקים שונים עם מספרים.

ערך מוסף:  בעולם זה נחשפים הילדים לשמות ולסמל הגרפי של המספרים מ1-10 ולכמויות אותן מייצג כל מספר. במשחק יש התאמה בין מספר וכמות, לדוגמה: לסמל הגרפי של המספר אחד מותאם סוס אחד.

טיפ: השתמשו בשפה מתמטית בחיי היום יום ועודדו את הילדים להשתמש בה ולמנות פריטים שונים. לדוגמה:"בואו ונמנה: כמה עיניים יש לנו? כמה רגליים יש לכלב?" "בשביל העוגה הזו נצטרך שלוש ביצים, בואו ונקח ביצים: אחת, שתיים, שלוש, שלוש ביצים!". "איזה מגדל גבוה! בוא ונמנה כמה קוביות יש בו". עודדו את הילדים למצוא ולזהות מספרים המופיעים בסביבה הקרובה – על בתים, טלפונים, שעונים, שלטי טלוויזיה, מכוניות, אוטובוסים ועוד


בחזרה להרפתקת המספרים עם צ'ארלי


חזרהדף פעילות