מהו צבע?

כאשר אור פוגע בגופים שונים, חלק ממנו נבלע בהם וחלק ממנו מוחזר מהם. גופים שונים מחזירים  קרני אור באורכי גל שונים. כאשר קרני האור הללו פוגעות בעינינו, נשלח מן העין מסר עצבי למוח, והמוח "מתרגם" אותו לתחושה של צבע מסוים. גלי אור בעלי אורכי-גל שונים מתורגמים במוחנו לצבעים שונים.

מושג הצבע הוא ההבנה שלחפצים יש מימד של צבע. הכדור הוא אדום, העלה ירוק וכו', וכן היכולת להבחין בגוונים שונים בתוך אותו הצבע ולהבין שכל הגוונים שייכים לאותו צבע.
מושג הצבע מתפתח בשלבים: החל מיכולתו של התינוק להבחין בין הצבעים השונים, דרך יכולתו של הפעוט למיין חפצים על בסיס צבע משותף או להתאים בין החפצים על בסיס צבעם, ועד ליכולת שלו לנקוב בשמם.

כיצד מתפתח מושג הצבע אצל תינוקות ופעוטות?
בגיל שנה התינוק מבחין בין הצבעים השונים, אבל לא  מתייחס לצבע כאל מימד נפרד. לכן, כשהוא רואה כדור אדום, הוא לא מדווח לעצמו שלכדור יש צבע כלשהו.

במהלך שנת החיים השנייה חל אצל התינוק שינוי גדול בהתייחסות למושג הצבע. התינוק מתחיל להבחין במימד הצבע, ומגלה שלקובייה שבידו יש צבע דומה לצבע הכדור שלו. ושלשתי הקוביות שבידיו צבע שונה. התינוק מתחיל למיין חפצים על בסיס צבעם. יכולת זו – שמתבססת לקראת גיל שנתיים – מעידה שהתינוק רכש את מושג הצבע.

עד גיל שנתיים, אם כך, רוכש הפעוט את מושג הצבע – מודע להימצאות ממד הצבע, מסוגל להבחין ואף למיין בין חפצים על בסיס צבעם. כך, אם תבקש מילדך להניח את חלק הפאזל האדום בשקע האדום – בהחלט יתכן שהוא יצליח לבצע זאת, או אם תשאל אותו: איפה הקוביה הצהובה? בהחלט יתכן והוא יצביע על הקוביה המתאימה, אך אם תשאל אותו: איזה צבע יש לקוביה – הוא לא ידע לענות. שכן, בגיל שנתיים ילדים רבים עדיין אינם מכירים את שמות הצבעים השונים, ולא מסוגלים לנקוב בשם הצבע של החפץ. אלא מתחילים לרכוש בהדרגה את המילים המתאימות.

היכולת לנקוב בשמות הצבעים מתפתחת בין גיל שנתיים לשלוש שנים. בדר"כ קודם לומד הילד את שמות הצבעים הראשוניים (אדום, כחול, צהוב וירוק), ורק אחר כך שמות של צבעים נוספים. בסביבות גיל 4 – רב הילדים מזהים את 4 הצבעים הראשוניים וילדים רבים מזהים צבעים נוספים.


עולם הצבעים של אוליבר -  העולם
 
תקציר:  אוליבר אוהב לשחק בצבעים בחדרו. בואו נכיר עם אוליבר את הצבעים השונים ונהפוך את החדר יחד אתו לחגיגה צבעונית.

ערך מוסף:
בחדר של אוליבר נחשפים הילדים למגוון של צבעים, לומדים לקשר בין הצבע לשמו ויכולים ליצור יצירה חופשית, בעזרת כתמי צבע.

טיפ:
הצבעים נמצאים בכל מקום – בבית ובחוץ. מומלץ להשתמש בשם הצבע של החפצים שמסביבכם, כשאתם מדברים אל הילדים, לדוגמה: הנה העגבניה האדומה...  אני מלבישה לך עכשיו את החולצה הכחולה... הנה פרח, פרח צהוב, ויש לו עלים ירוקים!


בחזרה לעולם הצבעים של אוליבר